Doelen
Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Leefbare wijken, met een aantrekkelijk woon – en werkklimaat. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Streefdoel/indicator | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Een herziening van de visie op het beheer van de openbare ruimte is in ontwikkeling, omdat de huidige onvoldoende rekening houdt met de ontwikkelingen van nu. Essentie wordt: “De openbare ruimte is van en voor ons allemaal. Die openbare ruimte is schoon, heel en veilig. Tevens duurzaam en op maat. Gericht op het gebruik van de openbare ruimte. En rekening houdend met de effecten van beheer op de leefbaarheid, veiligheid, gezondheid, economische aantrekkelijkheid en waarde van het vastgoed e.d. Dit doen we met zijn allen”. In aansluiting op onze in ontwikkeling zijnde actualisatie van onze beheervisie passen we onze streefcijfers aan. We streven naar een redelijk hoge kwaliteit van de openbare ruimte in de Binnenstad; een rapportcijfer van 6,5 – 7 (was voorheen 7 – 7,5) en een basis kwaliteit in de rest van de stad; een rapportcijfer van 6 (was voorheen 6 – 6,5). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nulsituatie | Norm van 2014 | Wat is in 2014 gerealiseerd | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Rapportcijfers BOR schouw *
* Door de overdracht van uitvoering naar ROVA is de schouw in 2012 niet op de dezelfde wijze uitgevoerd als in 2011. | Schoon, heel en veilig is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle ‘betrokkenen’. Als gemeente zorgen we voor veiligheid en functionaliteit. De openbare ruimte moet veilig zijn en alles moet goed functioneren. Het is niet erg als iets niet helemaal ‘heel’ is. In aansluiting op onze in ontwikkeling zijnde visie passen we onze streefcijfers aan. We houden zoveel mogelijk vast aan de kwaliteit hoog voor de Binnenstad (cijfer 6,5 – 7) en basis voor de rest van de stad (cijfer 6). | Het reguliere wegonderhoud is uitgevoerd (zie ook paragraaf kapitaalgoederen). 2014 kende zowel in jan/maart als in nov/dec een milde winter, er is weinig gestrooid (zie ook financiële toelichting). Het regulier beheer en onderhoud van de recreatieplassen is uitgevoerd. Ook het reguliere onderhoud van speeltoestellen, straat - en parkmeubilair is uitgevoerd. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Sinds 1 juli 2012 maakt de afdeling uitvoering van de Gemeente Zwolle onderdeel uit van ROVA. Vanaf 1 januari 2013 is het groenonderhoud uitbesteed aan ROVA. | De kwaliteit van de openbare ruimte voor de betreffende producten is opgenomen in de productbladen. | 2014 is voor het groenbeheer een uitzonderlijk jaar geweest. De winter van 2013/2014 was mild en het voorjaar begon erg vroeg. Voor een aantal productbladen is de afgesproken kwaliteit daardoor in vooral het voorjaar en het begin van de zomer niet gehaald. Het gaat dan vooral om het maaibeeld van de gazons. Rova heeft extra inspanningen geleverd om de achterstanden in te lopen en er zijn afspraken gemaakt om achterstanden in de toekomst te voorkomen. In 2014 heeft de bestrijding van de Eiken Processierups veel extra inspanning gevergd. In de begroting was € 60.000 gereserveerd, terwijl de kosten € 101.000 bedroegen. In het najaar zijn extra maatregelen genomen om een explosie volgend jaar te voorkomen. Omdat de extra inspanningen in de eerste helft van het jaar zijn gepleegd, is het gelukt om dit nadeel incidenteel op te vangen in de begroting door andere werkzaamheden niet uit te voeren. Voor de toekomst is de verdere groei van de problematiek een aandachtspunt. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
De in ontwikkeling zijnde herziene BOR visie. | - | Op 8 december 2014 heeft u een raadsdebat gevoerd over de actualisering van de BOR visie. Op 12 januari 2015 heeft u de nieuwe beheerprincipes met bijbehorende uitgangspunten vastgestel. |
Doelstellingen/maatschappelijke effecten | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Duurzame wijken, waar voldaan wordt aan de zorgplichten m.b.t. huishoudelijk afval, afvalwater, hemelwater en grondwater. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Streefdoel/indicator | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bijdragen aan de duurzaamheidsambities van Zwolle, waarbij de nadruk ligt op: “duurzaamheid als leidend principe voor Zwolle” en “een betere leefomgevingskwaliteit nu en later”. Vanuit het programma integraal beheer openbare ruimte dragen we bij aan de doelstellingen voor de CO2/energie reductie en voor restafval reductie. Concrete doelstellingen zijn: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nulsituatie | Norm van 2014 | Wat is in 2014 gerealiseerd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Afvalscheiding in 2010 en 2012:
Het omgekeerd inzamelen is eind 2012 gestart in Stadshagen. De resultaten worden in 2013 zichtbaar. | Doelstelling afvalscheiding in Gemeentelijk Grondstoffen Plan 2012 – 2016 (GGP):
| De geplande maatregelen uit het GGP zijn uitgevoerd. O.a.: Het omgekeerd inzamelen is ingevoerd in Holtenbroek, Aalanden, Berkum, in een deel van Dieze en een deel van Assendorp. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Op dit moment wordt nagenoeg al het groenafval gecomposteerd. | Het is ons streven dat op termijn al het Zwolse groenafval lokaal wordt afgehandeld en verwerkt tot nuttige producten als biogas en biobrandstof. Gezien de nieuwe situatie dat uitvoering naar ROVA is gegaan, gaan we hierover met ROVA in overleg. | Het groenafval wordt zo veel mogelijk hergebruikt. Een lokaal voorbeeld is het hergebruik van hout door Binthout (http://binthout.nl/). Rova en de gemeenten werken hiermee samen. Zo worden de palen die worden gebruikt bij het planten van bomen van lokaal hout gemaakt. (zie ook financiële toelichting) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het rioolstelsel voldeed in 2010 aan de doelstelling: het inzamelen en transporteren van afvalwater en afstromend regenwater, zonder overlast in gebouwen. | Het rioolstelsel blijft voldoen aan de doelstelling: het inzamelen en transporteren van afvalwater en afstromend regenwater. Waarbij geen overlast mag ontstaan in gebouwen. En lozers van afvalwater kunnen ongestoord hun afvalwater kwijt. | Het rioolstelsel heeft naar verwachting gefunctioneerd. Het noodzakelijk onderhoud is conform de doelen zoals verwoord in het GRP uitgevoerd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Meer LED verlichting en daarmee duurzame sociaal- en verkeersveilige energiezuinige openbare verlichting | Zowel in Ittersummerlanden als in Westenholte is de gele SOX-verlichting vervangen door witte LED-verlichting. In de tabel links kunt u zien dat het gemiddeld energiegebruik van OVL in 2014 is gedaald. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
In 2013 zijn alle heesters geïnventariseerd op belevingswaarde en ecologische waarde | Duurzaam investeren in groen door duurder (onderhoudsintensief) groen om te bouwen naar goedkoper (onderhoudsextensief) groen. Met name heesters zonder extra belevingswaarde en een lage ecologische functie vervangen door gras. Zo behouden we groenbeleving èn groenareaal. | In 2014 is 40% van de ombouw gerealiseerd. Een deel van de om te bouwen vakken worden geadopteerd door aanwonenden. Omdat het grootste deel van de ombouw pas laat in het seizoen heeft plaatsgevonden (na het broedseizoen) is in 2014 nog veel onderhoud aan de om te bouwen heesters uitgevoerd. Daardoor is het grootste deel van de bezuiniging nog niet gerealiseerd. De begroting is n.a.v. de 2e Berap 2014 aangepast. De vertraagde bezuiniging is in 2014 gecompenseerd met incidentele meevallers elders in het groenonderhoud en het uitstellen van andere werkzaamheden. |
Toelichting
a. Afvalscheiding
in kg per inwoner | 2010 | 2012 | 2013 | 2014 | 2016 GGP |
Restafval + GHA, grof huish afval | 278 | 283 | 262 | 256 | 231 |
GFT, groente, fruit, tuinafval en GTA, grof tuinafval | 80 | 88 | 86 | 94 | 95 |
Papier Glas Textiel Kunststof | 91 | 81 | 83 | 84 | 123 |
KCA, klein chemisch afval | 1,6 | 1,5 | 1,5 | 1,4 | 1,6 |
specificering deelstromen Papier Glas Textiel Kunststof
in kg per inwoner | 2010 | 2012 | 2013 | 2014 | 2016 GGP |
papier | 63 | 52 | 52 | 51 | 76 |
glas | 18 | 19 | 19 | 19 | 21 |
textiel | 5 | 5 | 5 | 5 | 6 |
kunststof | 5 | 5 | 7 | 9 | 20 |
Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||
Ondernemers en belanghebbenden zijn tevreden over de exploitatie en beheer van de openbare ruimte. | ||
Streefdoel/indicator | ||
Werkbare wijken, die goed worden gefaciliteerd op economische bruikbaarheid. | ||
Nulsituatie | Norm van 2014 | Wat is in 2014 gerealiseerd |
Niet bekend / beschikbaar | n.v.t. | Facilitering en kaderstelling gebruik openbare ruimte. Reclamebeleid, standplaatsenbeleid en marktverordening met bijbehorend uitvoeringsbesluit zijn uitgevoerd |
Bezettingsgraad juli en augustus van de Passantenhaven (open: 1/5 – 30/9) | Een bezettingsgraad 44% of meer | zie toelichting |
In 2012 is een sluitende keten m.b.t. dierennoodhulp gerealiseerd. | De sluitende keten m.b.t. dierennoodhulp borgen. | De samenwerking tussen de verschillende partijen is verbeterd. |
Toelichting bezettingsgraad juli en augustus van de Passantenhaven (open: 1/5 – 30/9)
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
41% | 44% | 44% | 39%* | 42%** | 42% |
* mogelijke oorzaken: matig weer; overlast door uitgaanspubliek; overlast door werkzaamheden aanleg Rodetorenbrug; gewijzigde openingstijden Hofvlietbrug
** het percentage is in 2013 gestegen tov 2012, de verwachting is dat dat komt door de betere (tijdelijke) voorzieningen voor de havengebruikers. De verwachting is dat het gebruik langzaam aan nog verder toe zal nemen als deze betere voorzieningen meer bekend worden. Daar staat tegenover dat er in de weekenden overlast is door uitgaanspubliek
Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||
Wijken, waarin iedereen een kans krijgt mee te doen | ||
Streefdoel/indicator | ||
De Inhoudelijke ontwikkeling van de Zwolse Participatie gaat langs vier kernwaarden: eigen verantwoordelijkheid, eigen initiatief, synergie in samenwerking en vangnetfunctie. Hierbinnen zijn dossiers benoemd. Vanuit het beheer en onderhoud van de openbare ruimte dragen we bij aan het dossier ‘Participatie in de wijk/beheer en onderhoud’. | ||
Nulsituatie | Norm van 2014 | Wat is in 2014 gerealiseerd |
In 2013 is de ‘Doe mee – Ideeënkaart’ | Faciliteren en doorontwikkelen participatie | In 2014 is het aantal initiatieven verder gegroeid. De Doe mee-Ideeenkaart is gebruikersvriendelijker gemaakt. De ombouw "van struik naar gras" heeft een stimulans gegeven ten aanzien van de groenadoptie. Eind 2014 is gestart met een evaluatie van onze aanpak. |
In 2012 zijn 10 rotondes ter adoptie aangeboden | rotondes en andere groene openbare ruimte ter adoptie en/of sponsoring aanbieden. | De markt voor adoptie van rotondes is door de crisis verkleind. Er zijn afspraken gemaakt over de adoptie van de rotonde bij de Burgemeester Roelenweg, maar nog niet alle tien de rotondes zijn geadopteerd. In 2014 is de financiële tegenvaller die hiervan het gevolg is (€ 20.000) opgevangen binnen de begroting. |
In 2012 is een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de belangenvereniging Schellerdriehoek over het beheer | Duurzaam groenbeheer in park Schellerdriehoek door zelfbeheer. | Het onderhoud is in 2014 volgens afspraak samen met de omwonenden uitgevoerd. |
Relaties met andere programma’s
Relaties zijn er met de beleidsparagrafen Participatie en Duurzaamheid en de programma’s 3, 4 en en 6.