Doelen
Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||
Een geslaagde schoolloopbaan voor alle kinderen en jongeren, zodat ze hun mogelijkheden zoveel mogelijk benutten en hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten. | ||
Streefdoel/indicator | ||
Het voorkomen en verminderen van onderwijsachterstanden. In 2013 e.v. neemt 100% van de doelgroepkinderen (zie a). deel aan voorzieningen. Doelgroepkinderen scoren eind groep 2 gemiddeld op landelijk niveau. | ||
Nulsituatie | Norm van 2014 | Wat is in 2014 gerealiseerd |
% bereik doelgroeppeuters Doelgroepkinderen scoren eind groep 2 gemiddeld op landelijk niveau: nulmeting in november 2013. | 100%. Doelgroepkinderen scoren eind groep 2 gemiddeld op landelijk niveau. | 226 kinderen hebben deelgenomen aan een VVE programma op een VVE peuterspeelzaal of VVE kinderdagverblijf (zie a) Doelgroepkinderen lopen eind groep 2 ongeveer 3 maanden achter op het gemiddelde qua taalniveau. |
Streefdoel/indicator | ||
De kwaliteit van peuterspeelzalen en kinderopvanglocaties is gewaarborgd door jaarlijks de wettelijke controles door de GGD te laten uitvoeren en waar nodig handhavend op te treden. | ||
Nulsituatie | Norm van 2014 | Wat is in 2014 gerealiseerd |
2011: naleving na 1e controle: 42,5 %. | naleving na 1e controle: 75%. | 2014: naleving na 1ste controle: 61% |
Streefdoel/indicator | ||
Voor leerlingen die daarvoor op grond van de Wet Primair Onderwijs, Wet Voortgezet Onderwijs en Wet Expertise Centra in aanmerking komen, is passend vervoer (afgestemd op hun zelfredzaamheid) naar de dichtstbijzijnde school naar onderwijssoort en –richting beschikbaar. Zoveel mogelijk leerlingen gaan zelfstandig met het openbaar vervoer of de (brom)fiets naar school. | ||
Nulsituatie | Norm van 2014 | Wat is in 2014 gerealiseerd |
peildatum 31-12-2012 | Minimaal op niveau 31-12-2012. | peildatum 31-12-2014 |
Streefdoel/indicator | ||
Het voorkomen en verminderen van het aantal voortijdig schoolverlaters (zie b). Jaarlijks daalt het aantal voortijdig schoolverlaters in de regio IJsselland met 25%. Ten opzichte van vergelijkbare gemeenten zijn de behaalde resultaten in Zwolle gelijk dan wel beter. In 2015 meldt 90% van de scholen verzuim volgens vastgestelde richtlijnen. | ||
Nulsituatie | Norm van 2014 | Wat is in 2014 gerealiseerd |
aantal nieuwe vsv-ers (absoluut): | 2013 (schooljaar 2012-2013) regio IJsselland: 673. | In het schooljaar 2013/14 had de Regio IJsselland 573 nieuwe VSV’ers (1,6%). Dit is een daling van 5,4% ten opzichte van het jaar daarvoor. |
meting schooljaar 2011-2012: | 2014: | meting schooljaar 2012-2013: |
% scholen dat schoolverzuim meldt volgens richtlijnen van 2012. | 2014: minimaal 75%. | 85% meldt volgens de richtlijnen |
Streefdoel/indicator | ||
Het versterken van Zwolle als studie/studentenstad waar studenten graag willen leren, wonen, verblijven en werken. In 2015 is het aantal deelnemers aan de Bruisweken minimaal 6250. | ||
Nulsituatie | Norm van 2014 | Wat is in 2014 gerealiseerd |
aantal deelnemers Bruisweken 2012: | 2014: 6250. | Aantal deelnemers: 10.600 |
Relaties met andere programma’s
Deze doelstelling heeft een directe relatie met de programma’s 6 en 2 (sociaal medische indicatie psz/ko) en 1 (Zwolle studentenstad).
Toelichting
a. Doelgroepkinderen voor voorschoolse educatie (VVE) zijn kinderen:
- die vallen onder de gewichtenregeling basisonderwijs (opleidingsniveau ouders)
- een taalachterstand in het Nederlands hebben
- die te maken hebben met gezinsgerelateerde problemen waardoor ze onvoldoende gestimuleerd worden in hun (taal)ontwikkeling.
Gemeente zijn wettelijk verplicht om te streven naar 100% bereik van doelgroepkinderen met VVE. In de praktijk wordt 100% nooit gehaald, omdat ouders niet verplicht kunnen worden hun kinderen naar een peuterspeelzaal of kinderopvang met VVE te sturen. Het is niet te achterhalen hoeveel kinderen tussen de 2,5 en 4 jaar een VVE-indicatie hadden, waardoor het bereik niet percentueel is vast te stellen. Op basis van het aantal kinderen met een leerling-gewicht is wel een schatting te maken. Het aantal doelgroeppeuters is dan 155. Onze definitie van de doelgroep is ruimer. Toch kan gesteld worden dat het bereik goed is.
b. Een voortijdig schoolverlater is iemand tussen 12 en 23 jaar die zonder startkwalificatie het onderwijs verlaat. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo of mbo/niveau 2 of hoger.
Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||
In alle wijken is er een stimulerende leefomgeving waardoor kinderen en jongeren zich positief kunnen ontwikkelen. | ||
Streefdoel/indicator | ||
Integratie van het brede scholenbeleid in de ontwikkelingen sociaal domein, wijkgericht werken, sociale wijkteam en netwerk cjg. | ||
Nulsituatie | Norm van 2014 | Wat is in 2014 gerealiseerd |
aantal brede scholen met keurmerk | Afhankelijk van te ontwikkelen beleid. | Het aantal brede scholen is gelijkgebleven. Met het onderwijs is gewerkt aan een sterkere verbinding van (brede) scholen aan het opgavengericht werken in Zwolse wijken. |
Relaties met andere programma’s
Deze doelstelling heeft een relatie met de programma’s 6 en 12 en 13.
Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||
Ouders en kinderen worden vroegtijdig, snel en in hun eigen sociale omgeving ondersteund bij opvoeden en opgroeien zodat zij kunnen (blijven) meedoen en zwaardere vormen van ondersteuning voorkomen kunnen worden. | ||
Streefdoel/indicator | ||
Het Netwerk Jeugd & Gezin *) is vindbaar voor jongeren, ouders/opvoeders en professionals. In 2015 weet 60% van alle jongeren, van ouders/opvoeders en 75% van alle professionals waar ze terecht kunnen bij vragen over opgroeien en opvoeden. | ||
Nulsituatie | Norm van 2014 | Wat is in 2014 gerealiseerd |
% dat weet waar ze terecht kunnen bij vragen over opgroeien en opvoeden
| 1-meting 2015: | Vindbaarheid NJG: |
Streefdoel/indicator | ||
Vragen om ondersteuning aan het Netwerk Jeugd & Gezin worden altijd en tijdig beantwoord. In 2015 is 75% van diegenen die een beroep doen op het Netwerk Jeugd & Gezin voor ondersteuning tevreden over de beantwoording van hun vraag. | ||
Nulsituatie | Norm van 2014 | Wat is in 2014 gerealiseerd |
% cliënten dat tevreden is over beantwoording vraag | 1-meting 2015: 75% | Tevredenheid cliënten: 90% |
Streefdoel/indicator | ||
De partners in het Netwerk Jeugd & Gezin werken flexibel samen. In 2015 scoren de partners in het CJG minimaal 7 op een schaal van 10 op onderling vertrouwen, ruimte voor eigen inbreng, eenduidige communicatie naar cliënten en flexibiliteit als een beroep op hen wordt gedaan. | ||
Nulsituatie | Norm van 2014 | Wat is in 2014 gerealiseerd |
gemiddelde score van de partners op:
0-meting: | 1-meting 2015: 7 op een schaal van 10 | Op basis van uitkomsten van uitvoerende medewerkers afkomstig uit partner-organisaties in het Netwerk Jeugd en Gezin is de score 8. |
Relaties met andere programma’s
Deze doelstelling heeft een relatie met de programma’s 6, 14 en 11.
*) Het Netwerk Jeugd en Gezin is per 1 januari 2015 onderdeel geworden van de Sociale Wijkteams.
Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||
Effectieve en efficiënte huisvesting van onderwijsinstellingen waar de gemeente Zwolle een zorgplicht voor heeft. | ||
Streefdoel/indicator | ||
Nagenoeg alle scholen voldoen in 2014 en volgende jaren aan de wettelijke capaciteitsnormen en de doelstellingen van het MeerjarenOnderhoudsPlan (MOP). | ||
Nulsituatie | Norm van 2014 | Wat is in 2014 gerealiseerd |
0-meting 2013: 97% | 97% | De MOP jaarschijf 2014 is grotendeels uitgevoerd en wordt in 2015 afgerond. Daarmee voldoet 99%van de scholen aan de wettelijke normen en MOP doelstellingen. Vanaf 2015 zijn de Primair Onderwijs schoolbesturen zelf verantwoordelijk voor het buitenonderhoud. Enkele aanpassingen in gebouwen en uitbreiding van eerste inrichting is conform plan gerealiseerd. |
Streefdoel/indicator | ||
In 2014 voldoen alle schoolgebouwen aan brandveiligheidseisen. | ||
Nulsituatie | Norm van 2014 | Wat is in 2014 gerealiseerd |
0-meting 2013: 98% | 100% | Van de nog drie nog aan te passen VO scholen zijn er twee gerealiseerd. Daarmee voldoet 99% van de schoolgebouwen aan de brandveiligheidseisen. In De Blaloborgh worden de brandveiligheidseisen gelijktijdig met noodzakelijke aanpassingen van het gebouw uitgevoerd. |
Streefdoel/indicator | ||
In 2017 zijn bijna alle scholen gehuisvest in (semi)permanente gebouwen en is het merendeel van de huidige noodgebouwen afgestoten. | ||
Nulsituatie | Norm van 2014 | Wat is in 2014 gerealiseerd |
0-meting 2013: 95% | 95% | De norm voor 2014 (95%) is gehaald. De plannen voor het realiseren van een gecombineerde Protestants Christelijke en een Rooms Katholieke basisschool in Stadshagen-Breezicht zijn gereed; in 2015 wordt met de bouw gestart. De bouw van een Gereformeerde School in Stadshagen-De Tippe is in voorbereiding. Na realisering daarvan kunnen alle noodgebouwen in Stadshagen worden afgestoten. We liggen daarmee op schema om de doelstelling voor 2017 te halen. |
Relaties met andere programma’s
Deze doelstelling heeft een relatie met het programma 13 (onderdeel gebruik gymaccommodaties).