Vastgestelde begroting 2014 |
Begroting t/m raad 15-12-2014 |
Rekening 2014 |
Te verklaren verschil t.o.v. begroting 15-12-2014 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Saldo |
|
Saldo van lasten en baten |
27.080 |
3.637 |
26.027 |
3.958 |
24.980 |
3.872 |
1.046 |
-86 |
960 |
Reservemutaties |
|
69 |
|
82 |
184 |
120 |
-184 |
38 |
-147 |
Gerealiseerd resultaat |
27.080 |
3.706 |
26.027 |
4.041 |
25.165 |
3.992 |
862 |
-49 |
813 |
Verschillen ten opzichte van de begroting inclusief begrotingswijzigingen (bedragen x € 1.000)
- = nadeel / + = voordeel |
Lasten |
Baten |
Saldo baten en lasten |
Storting reserve |
Onttrekking reserve |
Gerealiseerd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Onderwijshuisvestingsbeleid |
551 |
24 |
575 |
-106 |
7 |
475 |
Lokaal onderwijsbeleid |
19 |
|
19 |
|
|
19 |
Studentenbeleid |
6 |
|
6 |
|
|
6 |
Brede School |
-34 |
-21 |
-55 |
|
31 |
-24 |
Leerlingenvervoer |
176 |
|
176 |
|
|
176 |
Beleid bewegingsonderwijs |
27 |
-22 |
5 |
|
|
5 |
RMC/leerplicht/voortijd school |
225 |
-147 |
78 |
-78 |
|
|
Gem. onderwijs achterstandbel. |
-61 |
78 |
16 |
|
|
16 |
Jongerenbeleid |
1 |
|
1 |
|
|
1 |
Opvoedingsonderst/ontwikkeling |
198 |
|
198 |
|
|
198 |
Kinderopvang |
-61 |
2 |
-60 |
|
|
-60 |
Peuterwerk |
|
|
|
|
|
|
Totaal |
1.046 |
-86 |
960 |
-184 |
38 |
813 |
Financiële verantwoording
Analyse afwijkingen > € 50.000 tussen begroting na wijziging en programmarekening 2014
Product | afwijking | I/D | Analyse |
Onderwijshuisvestingsbeleid | 475 | I | Het positieve resultaat op de lasten bestaat voornamelijk uit het in 2014 nog niet bestede budget voor het verwijderen van noodlokalen, omdat de plannen voor nieuwe schoolgebouwen nog niet zijn uitgewerkt. Verder was er in 2014 minder behoefte was aan (externe) adviezen en onderzoeken dan waarmee in de begroting rekening is gehouden en was het budget voor vandalismeschade niet volledig nodig; de uitgaven hierop kunnen van jaar tot jaar fluctueren en zijn afhankelijk van de vernielingen in het betreffende jaar. |
Leerlingenvervoer | 176 | I/D | De lagere uitgaven op leerlingenvervoer zijn deels incidenteel van aard als gevolg van minder aanvragen en een meevaller op gymvervoer doordat alleen de Montessorischool gymvervoer nodig had. |
RMC/leerplicht/voortijd school | - | I | Het verschil betreft met name het project Harde Kern. In de begroting was rekening gehouden met een afloop in 2014. Het project loopt door in 2015. Het niet benodigde deel aan cofinanciering is in de reserve gestort. |
Gem. onderwijsachterstandbel | 16 | I | De uitgaven op onderwijsachterstandenbeleid worden grotendeels gedekt vanuit meerjarige specifieke rijksgelden en kunnen daarom over meerdere jaren besteed worden. Dit verklaart zowel het negatieve resultaat op de lasten als het positieve resultaat op de baten |
Opvoedondersteuning | 198 | I | Het positieve resultaat op de baten wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de betaalde subsidie voor 'opvoedondersteuning 0-4 jaar' éénmalig ten laste is gebracht van de Specifieke Rijksmiddelen Onderwijsachterstandenbeleid. De betreffende activiteiten kunnen onder de doelstelling van deze uitkering worden geschaard en de Rijksmiddelen waren toereikend. Om die reden kan het gemeentelijk budget voor opvoedondersteuning 0-4 jaar eenmalig vrijvallen. |
Kinderopvang | -60 | I | In 2014 hebben we leges ingevoerd voor kinderopvang, die laat een klein voordeel zien. Hier staat tegenover dat de kosten behoorlijk hoger zijn. De inzet GGD valt hoger uit en de kosten per controle zijn behoorlijk toegenomen. Ook de ambtelijke inzet was hoger dan begroot. Het aantal aanvragen en meldingen blijft op een hoog niveau. |
Bedragen x € 1.000
De genoemde verschillen passen binnen de door de raad vastgestelde beleidskaders.
I = incidenteel verschil, D = verschil met doorwerking naar latere jaren (structureel of meerjarig incidenteel)
- = nadeel, + = voordeel
Overzicht restant investeringskredieten:
Project . | krediet | nieuw | besteding | restant | dekking | ||
1-1-2014 | krediet | 2014 | krediet | derden | res./voorz. | expl.rek. | |
Onderwijshuisvesting | |||||||
openbaar basisonderwijs | 5.920 | 698 | 1.395 | 5.223 | 5.142 | ||
waarvan afgesloten | -81 | ||||||
bijzonder basisonderwijs | 11.767 | 1.150 | 1.337 | 11.580 | 11.458 | ||
waarvan afgesloten | -122 | ||||||
openbaar speciaal onderwijs | 827 | 301 | 305 | 823 | 823 | ||
bijzonder speciaal onderwijs | 246 | 186 | 265 | 167 | 42 | ||
waarvan afgesloten | -125 | ||||||
openbaar voortgezet onderwijs | 516 | 15 | 15 | 516 | 516 | ||
bijzonder voortgezet onderwijs | 128 | -49 | 79 | 0 | |||
waarvan afgesloten | -79 | ||||||
vrijstaande gymaccommodaties | 4.080 | -3.255 | 825 | 0 | |||
waarvan afgesloten | -825 | ||||||
23.484 | -954 | 3.317 | 17.981 | 0 | 0 | 17.981 | |
Jeugd | |||||||
IMG niet geind.amb.begel. 0-6 jarigen | 1 | 1 | 1 | ||||
CJG/Jeugd | 87 | 87 | 17 | 70 | |||
88 | 0 | 0 | 88 | 17 | 71 | 0 | |
23.572 | -954 | 3.317 | 18.069 | 17 | 71 | 17.981 |
Specificatie nieuwe krediet:
Project | Bedrag | Besluit | Toelichting |
OHP 2014 | 2.301 | Rb. 19-8-2013 | |
WC Anker van progr. 7 naar 17B | -3.255 | ||
-954 |
Specificatie afgesloten krediet:
Project | Bedrag |
openbaar basisonderwijs | -81 |
bijzonder basisonderwijs | -122 |
bijzonder speciaal onderwijs | -125 |
bijzonder voortgezet onderwijs | -79 |
vrijstaande gymaccommodaties | -825 |
-1.232 |
Verantwoording (alle restantkredieten ouder dan 3 jaar en belangrijke restant kredieten korter dan 3 jaar)
Het totaal van nog openstaande kredieten op het programma Onderwijs en Jeugd bedraagt bij het sluiten van de jaarrekening 2014 € 18,07 mln. Dit bedrag bestaat voor € 17,98 mln. uit openstaande onderwijshuisvestingskredieten. Onderstaand volgt een opsomming van de grootste posten:
- € 11,5 mln.: dit bedrag heeft betrekking op de nieuwbouw van een drietal scholen in Stadshagen. Met de bouw van de twee scholen (protestant christelijk en rooms katholiek) in het gebied Breezicht wordt binnenkort gestart; ingebruikname wordt in december 2015 verwacht. De plannen voor de gereformeerde school in het gebied de Tippe zijn momenteel in voorbereiding. Verwacht wordt dat deze school in 2017/2018 in gebruik kan worden genomen;
- € 1,9 mln.: dit bedrag betreft de realisatie van nieuwbouw t.b.v. Talentstad: met het schoolbestuur vindt overleg plaats over de wijze waarop de toekomstige (her)huisvesting van dit onderwijsinstituut gestalte kan krijgen; verwacht wordt dat de plannen in 2016 gerealiseerd zullen zijn;
- € 1,3 mln.: dit bedrag heeft betrekking op het treffen van veiligheidsvoorzieningen (o.a. asbestsanering) en het treffen van maatregelen in schoolgebouwen waardoor die gebouwen voldoen aan de eisen op het gebied van brand- en inbraakpreventie;
- € 1,2 mln.: dit bedrag is bestemd voor de 2e fase nieuwbouw t.b.v. de openbare basisschool Festival in Stadshagen;
- € 0,6 mln: dit bedrag heeft betrekking op nog met de afdeling Vastgoed te verrekenen grondkosten a.g.v. nieuwbouwprojecten;
- € 1,4 mln: dit betreft diverse huisvestingsvoorzieningen (o.a. vervangingsinvesteringen, 1e inrichting meubilair/ olp) t.b.v. verschillende (over het algemeen relatief kleinere) projecten.
De restantkredieten op vrijstaande gymaccommodaties zijn aangewend voor Nieuwbouw Het Anker en vervolgens afgesloten.
Financiële structuur lasten en baten bestaand beleid (x € 1.000)