Vastgestelde begroting 2014 |
Begroting t/m raad 15-12-2014 |
Rekening 2014 |
Te verklaren verschil t.o.v. begroting 15-12-2014 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Saldo |
|
Saldo van lasten en baten |
7.498 |
8.180 |
19.446 |
12.106 |
18.561 |
11.938 |
885 |
-168 |
716 |
Reservemutaties |
1.945 |
1.187 |
2.234 |
9.316 |
2.916 |
9.314 |
-683 |
-2 |
-685 |
Gerealiseerd resultaat |
9.443 |
9.367 |
21.679 |
21.422 |
21.477 |
21.252 |
202 |
-171 |
32 |
Verschillen ten opzichte van de begroting inclusief begrotingswijzigingen (bedragen x € 1.000)
- = nadeel / + = voordeel |
Lasten |
Baten |
Saldo baten en lasten |
Storting reserve |
Onttrekking reserve |
Gerealiseerd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Verkeer en Vervoer |
|
|
|
|
|
|
Verkeersveiligheid |
|
|
|
|
|
|
Infrastructuur |
|
|
|
|
|
|
Parkeerbeleid OW |
44 |
-2 |
42 |
|
-2 |
40 |
Parkeren exploitatie EC |
787 |
-172 |
616 |
-616 |
|
|
Mobiliteitsbeleid |
-4 |
|
-4 |
|
|
-4 |
Verkeers mngt en mobiliteitbeh |
57 |
|
57 |
-57 |
|
|
Infra en verkeersveiligheid |
1 |
5 |
6 |
-10 |
|
-4 |
Totaal |
885 |
-168 |
716 |
-683 |
-2 |
32 |
Financiële verantwoording
Analyse afwijkingen > € 50.000 tussen begroting na wijziging en programmarekening 2014
Product | afwijking | I/D | Analyse |
Parkeerbeleid OW | + 40 | I | In voorgaande jaren is een voorziening arbitragekosten gevormd. In januari 2014 vonnis gewezen en werd de raad middels een vertrouwelijke informatienota op de hoogte gebracht. De afwikkeling met de N.S. heeft vervolgens plaatsgevonden en is verrekend met de voorziening. Als gevolg hiervan kan de voorziening worden opgeheven en vallen de resterende middelen (+ 40) vrij t.g.v. de algemene middelen. |
Parkeren exploitatie EC | + 616 | I / D | Dit voordelige resultaat wordt verrekend met de Parkeerreserve. |
Het andere deel ( + 226) betreft het voordelig exploitatieresultaat: | |||
Parkeerinkomsten ( + 35): | |||
Bij de toelichting op de cijfers van 2013 kon al voorzichtig worden gemeld dat de daling van de parkeerinkomsten leek af te zwakken. Deze trend heeft zich in 2014 voortgezet; ten opzichte van de toen bijgestelde verwachtingen zijn de inkomsten niet verder gedaald (en zelfs licht gestegen). Parkeerhandhaving ( + 57): | |||
- In 2014 is gestart met een nieuwe handhavingsorganisatie, waarbij contractueel is afgesproken dat er een minimale betalingsbereidheid moet zijn van 94% (dit houdt in dat van de 100 geparkeerde auto's er minimaal 94 een geldig parkeerticket, vergunning of naheffingsaanslag moet hebben). Over heel 2014 is een betalingsbereidheid gerealiseerd van 96,3%; hierdoor zijn weliswaar de inkomsten uit de naheffingsaanslagen lager dan begroot ( - 146), echter is het effect van handhaven verbeterd naar een betalingsbereidheid van 96,3%. Onderhoud en incidentele opdrachten EC ( + 156): | |||
Het reguliere (bulk)onderhoud op beheer en onderhoud van parkeerinstallaties, -automaten, -garages en -terreinen is dit jaar wat lager ( + 78) dan begroot en vallen enkele buitengewoon onderhoudsposten vrij ( + 78). Algemene kosten en beheerskosten ( + 67): | |||
De al eerder genoemde kwaliteitsslag parkeerbeheer (berap 2014-1) èn de in gang gezette ontwikkeling m.b.t. het cashless parkeren veroorzaken deze positieve kostenontwikkeling. Vergunningen ( - 55): | |||
Als gevolg van de tegenvallende economische activiteiten in de binnenstad zijn de inkomsten voor tijdelijke p-vergunningen lager. | |||
Verkeersmangmnt/mob.beh. | + 57 | I | De lagere uitgaaf is een gevolg van de ultimo dit boekjaar nog uit te voeren (en te verrekenen) aangegane verplichtingen en wordt gereserveerd voor de hiervoor in 2015 te verwachten kosten. |
Bedragen x € 1.000
De genoemde verschillen passen binnen de door de raad vastgestelde beleidskaders.
I = incidenteel verschil, D = verschil met doorwerking naar latere jaren (structureel of meerjarig incidenteel)
- = nadeel, + = voordeel
Overzicht restant investeringskredieten:
Project . | krediet | nieuw | besteding | restant | dekking | ||
1-1-2014 | krediet | 2014 | krediet | derden | res./voorz. | expl.rek. | |
Mobiliteitsbeleid | |||||||
Mobiliteitsvisie | 32 | 10 | 22 | 22 | |||
Regionale Bereikbaarheid BREZ *) | 868 | 154 | 714 | 714 | |||
Regiotram Zwolle/ Toekomst Kamperlijn | 10.474 | 576 | 342 | 10.708 | 3.078 | 7.630 | |
11.374 | 576 | 506 | 11.444 | 3.792 | 7.652 | 0 | |
Verkeersmanagement en mobiliteitsbeheer | |||||||
Beter benutten ZKN | 1.118 | 24 | 747 | 395 | 395 | ||
Beter benutten (2.0) | 0 | 90 | 101 | -11 | -14 | 3 | |
1.118 | 114 | 848 | 384 | 381 | 3 | 0 | |
Infra en Verkeersveiligheid | |||||||
Rodetorenbrug afwikkeling | 0 | 350 | 188 | 162 | 162 | ||
Rb. 11.091 Fietsprojecten EC | 213 | 45 | afgesloten | ||||
Aanpak verkeersonveil. situaties | -3 | afgesloten | |||||
Verkeersveiligheid scholen | 33 | 36 | afgesloten | ||||
Verkeersveiligheid (Hermelenweg) | 686 | 218 | 930 | afgesloten | |||
Verkeersveilgheid Wijheseweg | 0 | 200 | 200 | 100 | 100 | ||
Halteplan toegankelijkheid OV | 249 | 148 | afgesloten | ||||
Doorstr. openbaar vervoer (korte termijn) | 121 | 121 | 0 | ||||
Station Zwolle Zuid -BW 15-12-09 | 50 | afgesloten | |||||
Doorstr. openbaar vervoer (lange termijn) | 2.747 | 7.365 | 2.586 | 7.526 | 6.475 | 1.051 | |
Overname N35 | 5 | 6 | afgesloten | ||||
Fietsprojecten - Prov. I.I.O.-proj. | 30 | 6 | afgesloten | ||||
Toek. Verkeersontsl. SH | 97 | 36 | 61 | 61 | |||
Kabels&Leid.-opzegg.ovk | 82 | 7 | 75 | 75 | |||
Benutting IJsselallee | 115 | 1 | 114 | 114 | |||
Reconstructie Bajonet | 1.232 | 373 | 859 | 859 | |||
Hoofd Infrastructuur Stadshagen | 11.290 | 1.050 | 5.212 | 7.128 | 1.349 | 5.779 | |
Herontwikkeling Shell-terrein | 1.802 | -5 | 232 | 1.565 | 559 | 1.006 | |
Uitvoering Woonservicegebieden | 0 | 35 | 15 | 20 | 20 | ||
Ceintuurbaan fasen 3-4-5 | 1.558 | 327 | 1.231 | -70 | 1.301 | ||
20.307 | 9.213 | 10.269 | 18.941 | 8.595 | 10.346 | 0 | |
Parkeerbeleid Ontwikkeling | |||||||
Katwolderplein parkeeracc. | 36.108 | -10.250 | 505 | 25.353 | 25.353 | ||
Fietsenstalling Bankenlocatie | 1.984 | 1.984 | 1.984 | ||||
Arbitrage Lubeckplein | -672 | 30 | afgesloten | ||||
Parkeerbeleid koersdocument | 179 | -150 | 20 | 9 | 9 | ||
Fietsenstalling Rodetorenplein | 0 | 225 | 184 | 41 | 25 | 16 | |
37.599 | -10.175 | 739 | 27.387 | 25 | 9 | 27.353 | |
Parkeerexploitatie Expertisecentrum | |||||||
Fietsparkeren binnenstad / station | 67 | 0 | 67 | 67 | |||
VVI11 Lübeckplein -ver. camera's | 10 | 13 | afgesloten | ||||
VVI11 PdDeux in-uitrijstation | 78 | 54 | afgesloten | ||||
VVI11 P-terr.Hanzeland div. vv. | 224 | 0 | afgesloten | ||||
VVI11 P-gar. Dijkstr.camera | 5 | 7 | afgesloten | ||||
VVI11 Verwijssysteem div. | 47 | 2 | 45 | 45 | |||
P-gar.D'poort opwaard. | 22 | 1 | 21 | 21 | |||
VVI12 Emmawijk verlichting | 10 | 0 | 10 | 10 | |||
P-beleid en fietspark. | 75 | 407 | 115 | 367 | 288 | 79 | |
Noordereiland p-dek | 24 | 24 | afgesloten | ||||
VVI13 Dijkstraat parkeren | 38 | 41 | afgesloten | ||||
VVI13 v.Roijensingel parkeren | 4 | 4 | afgesloten | ||||
VVI13 Lübeckplein parkeergarage | 338 | 178 | 160 | 160 | |||
2013-vervanging P-automaten (10X) | 38 | 21 | 17 | 17 | |||
Uitw.plan.innov.parkeren | 445 | 115 | 330 | 330 | |||
VVI14 Turfmarkt | 0 | 36 | 0 | 36 | 36 | ||
VVI14 Diezerpoort install. | 0 | 204 | 15 | 189 | 189 | ||
VVI14 Emmawijk install. | 0 | 283 | 12 | 271 | 271 | ||
VVI14 Vervanging P-automaten (10X) | 0 | 150 | 0 | afgesloten | |||
1.425 | 1.080 | 602 | 1.513 | 0 | 706 | 807 | |
71.823 | 808 | 12.964 | 59.669 | 12.793 | 18.716 | 28.160 |
Specificatie nieuwe krediet:
Project | Bedrag | Besluit | Toelichting |
Beter benutten ZKN | 34 | Berap 2014-1 | aanvulling BBZKN |
Beter benutten ZKN | -10 | Berap 2014-2 | correctie BBZKN |
Beter benutten (2.0) | 90 | Berap 2014-2 | voorbereidingskosten |
Verkeersveilgheid Hermelenweg | 200 | Berap 2014-2 | |
Verkeersveilgheid Hermelenweg | 18 | Berap 2014-2 | bijdrage Halteplan |
Verkeersveilgheid Wijheseweg | 200 | Berap 2014-2 | |
Regiotram Zwolle/ Toekomst Kamperlijn | 560 | Rb. 16-6-2014 | reconstructie Roelenweg |
Regiotram Zwolle/ Toekomst Kamperlijn | 16 | correctie jaarrekening 2013 | |
Doorstroming openbaar vervoer (l. termijn) | 7.202 | Rb. 10-1-2014 | Pannekoekendijk en Harm Smeengekade |
Doorstroming openbaar vervoer (l. termijn) | 105 | Berap 2014-1 | reconstructie Roelenweg |
Doorstroming openbaar vervoer (l. termijn) | 21 | Berap 2014-2 | riolering Schuttevaerkade |
Doorstroming openbaar vervoer (l. termijn) | 37 | Berap 2014-2 | bijdrage Halteplan |
Hoofd Infrastructuur Stadshagen | 850 | Rb. 16-12-2013 | wijz fietsp NLY-SH |
Hoofd Infrastructuur Stadshagen | 200 | Rb. 27-10-2014 | Beukenalle geluidsvz. |
Herontwikkeling Shell-terrein | -5 | correctie jaarrekening 2013 | |
Uitvoering woonservicegebieden | 15 | BW 5-11-2013 | comfortroute Zwolle Zuid |
Uitvoering woonservicegebieden | 20 | BW 2-9-2014 | toegankelijk Zwolle |
Rodetorenbrug afwikkeling | 350 | BW 28-1-2014 | |
Katwolderplein, parkeergarage | -10.250 | ||
Parkeerbeleid koersdocument | 50 | Rb. 3-2-2014 | uitwerkplan regulering |
Fietsenstalling Rodetorenplein | 225 | BW 28-1-2014 | |
P-beleid en fietspark. | 117 | Rb. 16-6-2014 | parkeerregulering schilwijken |
P-beleid en fietspark. | 90 | Rb.9-9-2014 | 3e fase uitwerkingsplan fietsparkeren |
Vervangingsinvesteringen parkeerexploitatie | 673 | begroting 2014 | begroting 2014 |
808 |
Specificatie afgesloten krediet:
Project | Bedrag |
Aanpak verkeersonveilige situaties | -3 |
Verkeersveiligheid scholen | -3 |
Station Zwolle Zuid -BW 15-12-09 | 50 |
VVI14 vervanging P-automaten (10X) | 150 |
Verkeersveiligheid Hermelenweg | -26 |
Halteplan toegankelijkheid OV | 101 |
Overname N35 | -1 |
Fietsprojecten - Prov IIO -projecten | 24 |
Fietsprojecten EC | 168 |
Arbitrage Lübeckplein | -702 |
Lübeckplein vervangen camera's VVI-11 | -3 |
P-terrein Hanzeland diverse vervangingen | 224 |
Pas de Deux in- uitrijstation | 24 |
P-garage Dijkstraat camera | -2 |
Noorder Eiland parkeerdek | 0 |
Dijkstraat vervangingsinvestering | -3 |
v. Rooijensingel vervangingsinvestering | 0 |
-2 |
Verantwoording (alle restantkredieten ouder dan 3 jaar en belangrijke restant kredieten korter dan 3 jaar)
Mobiliteitsbeleid
- Mobiliteitsvisie
Binnen dit project staan nog een tweetal posten gereserveerd, na afwikkeling hiervan wordt dit project afgesloten; het gaat om de volgende posten:
- In het kader van de verkiezing tot fietsstad is een Agenda Fietsstad ontwikkeld. Deze wordt in het 1e kwartaal 2015 aan het bestuur ter vaststelling aangeboden. De gereserveerde middelen i.h.k.v. de mobiliteitsvisie worden benut ter dekking van de kosten van de ontwikkeling van de Agenda Fiets.
- Er wordt op dit moment, samen met partners in de stad, verkend hoe het thema stadsdistributie vorm en inhoud kan worden gegeven. De daarvoor binnen dit project Mobiliteitsvisie gereserveerd middelen worden hiervoor aangewend.
- Regionale bereikbaarheid BREZ
Het project DVM-BREZ is in 2011 uitgevoerd. Voor beheer en onderhoud is door de provincie een meerjarige subsidiebeschikking (loopt t/m 2019) afgegeven welke op projectbasis wordt verantwoord.
Verkeersmanagement en mobiliteitsbeheer
Infra en Verkeersveiligheid
- Halteplan toegankelijkheid OV
Per 31-12-2014 is het project Halteplan afgesloten en inmiddels gereed gemeld bij de provincie aangezien de prestaties zijn geleverd. Binnen de projectperiode zijn met een financiële bijdrage van de provincie 80 haltes aangepast, in totaal werden ruim 90 haltes aangepast en opgeleverd conform het Zwolse beleid. Hiervan worden er in 2015 nog enkele opgeleverd binnen andere projecten doordat deze integraal binnen het betreffende project worden gerealiseerd. - Station Zwolle Zuid
In maart 2014 is de raad geïnformeerd over station Zwolle Zuid. In de informatienota staat dat er geen zelfstandige en exploitabele casus te maken is voor het openen van een nieuw station Zwolle Zuid. Het exploitatietekort wordt vooral veroorzaakt door het feit dat bediening van een nieuw station Zwolle Zuid alleen mogelijk is bij toevoeging van nieuwe sprinterdiensten Zwolle-Deventer naast intercitydiensten op de IJssellijn.
De minister heeft in een bijlage bij de brief aan de Tweede Kamer over de uitkomsten Bestuurlijk Overleggen MIRT 2014 van 17 november 2014 gemeld dat een nieuw station Zwolle Zuid onder de huidige plancondities niet haalbaar is; eventuele realisatie ligt na 2028.
De minister bevestigt dat het voor een nieuw station een vereiste is dat er sprake is van een volledige financiële dekking (zowel investerings- als exploitatiekosten). - Doorstroming O.V. (kort)
In 2011 heeft de afronding van de 1e fase zijn beslag gekregen en daarmee ook de financiële afwikkeling ervan met de provincie Overijssel. De vervolgmaatregelen van de 2de fase lopen, gezien de planning rond de beoogde verplaatsing van het busstation naar de zuidzijde en de realisatie van de centrumhalte aan de Pannenkoekendijk, voorlopig nog door. - Fietsprojecten EC en Ontwikkeling
De fietsrotonde en de fietsstraat Philosofenallee zijn eind 2013 afgerond. Omdat de fietsrotonde een nieuwe kruispunt-vorm is en er landelijk veel aandacht voor is, zijn er meerdere observaties uitgevoerd die gericht waren op de verkeersveiligheid en de doorstroming. De laatste meting is een jaar na oplevering verricht (september 2014). Alle resultaten worden in een factsheet verwoord, zodat de leer- en verbeterpunten breed gedeeld kunnen worden.
De werkzaamheden rond het IMG-project Rechterland (fietspad, Westerveldse Aa en rotonde Boerendanserdijk) zijn 2014 afgerond en wordt afgerekend met de provincie.
Daarmee zijn de fietsprojecten afgesloten.
De resterende cofinancieringsmiddelen zijn ingevolge Rb 14-11-2014 "Opgaven Verkeer en Vervoer' gereserveerd in de reserve Nog Uit Te Voeren Werken. - N 35
Bij de PPN is besloten om voor de planbegeleiding geen extra budget toe te kennen, De inzet van de gemeente dient binnen de eigen middelen te worden opgevangen.
In 2014 is daarom het project afgesloten en wordt de inzet verantwoord binnen de DVO-Infra en verkeersveiligheid. - Toekomstige verkeersontsluiting Stadshagen
De laatste werkzaamheden voor dit project, de 2e fase verkeersmaatregelen oversteek Belvédèrelaan/Twistvlietpad, zijn in het laatste kwartaal van het afgelopen jaar uitgevoerd. De afwerking en afrekening ervan zal in het 1e kwartaal 2015 plaatsvinden waarna het projectwordt afgesloten. - Doorstroming Openbaar Vervoer (Lange termijn)
De realisatie van de Katerdijk is afgerond in 2014. Het DO van de Pannenkoekendijk met de centrumhalte is vastgesteld en het VO voor de Willemskade is vastgesteld.
Roelenweg: de herinrichting is uitgevoerd en vrijwel gereed (m.u.v. groeninplant). - Ring van Zwolle (Ceintuurbaan en IJsselallee)
Het project Ceintuurbaan bevindt zich in de laatste fase, momenteel worden nog enkele kleine deelprojecten gerealiseerd. Medio 2015 worden deze opgeleverd. - Hoofd Infrastructuur Stadshagen
De voorbereidende werkzaamheden en realisatie tweede fase Hasselterweg (project) zijn gereed. Afhankelijk van de juridische procedure met betrekking tot een onteigening wordt dit naar verwachting eind 2015 opgeleverd. De werkzaamheden aan de tunnel bij de Boxem zijn gestart in 2012 en de tunnel is medio 2014 opgeleverd.
Parkeerbeleid Ontwikkeling
- Fietsenstalling Bankenlocatie
De geplande ondergrondse fietsenstalling in de Bankenlocatie wordt niet gerealiseerd vanwege het te verwachten beperkte gebruik, de geringe capaciteit en de hoge kosten. Besloten is om de benodigde capaciteit voor fietsparkeren in de omgeving van de Bankenlocatie te realiseren.
Hier vindt momenteel een studie naar plaats. - Arbitrage parkeergarage Lübeckplein
In de loop van 2014 heeft afwikkeling met de N.S. plaatsgevonden op basis van eindvonnis. Als gevolg hiervan kan het project worden afgesloten en vallen de resterende middelen in de voorziening vrij t.g.v. de algemene middelen.
Parkeerexploitatie Expertise Centrum
- VVI14 Vervanging P-automaten (10X)
De vervanging van deze automaten is meegenomen in het raadsvoorstel Kentekenparkeren waardoor het krediet kan vervallen. - Parkeerterrein Hanzeland
De vervanging van de slagboomsystemen op het Hanzeland gaat wel door en wordt in 2015 gerealiseerd. Omdat deze vervanging gecombineerd is met de vervanging van andere slagboomsystemen is het aanbestedingsvoordeel dermate hoog dat dit specifieke krediet kan komen te vervallen en financiering kan plaatsvinden uit de vervangingskredieten van de overige slagboomsystemen. - Verwijssysteem div. invest
de afronding en laatste afrekeningen van dit project vinden plaats in de 1e helft van 2015 waarna het project zal worden afgesloten. - Fietsparkeren binnenstad/station
Als gevolg van de vertraagde besluitvorming rondom de Bankenlocatie heeft ook de inzet van deze middelen vertraging opgelopen en wacht nu op de afronding van de beheerdersruimten voor de stallingen op het RodeTorenplein en het Meerminneplein.
Voor de overige grote projecten geldt dat in 2012, 2013 en/of 2014 besluitvorming heeft plaatsgevonden.
Financiële structuur lasten en baten bestaand beleid (x € 1.000)