Vastgestelde begroting 2014 |
Begroting t/m raad 15-12-2014 |
Rekening 2014 |
Te verklaren verschil t.o.v. begroting 15-12-2014 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Saldo |
|
Saldo van lasten en baten |
32.795 |
15.378 |
31.932 |
14.438 |
32.352 |
14.797 |
-420 |
359 |
-62 |
Reservemutaties |
964 |
4.621 |
1.875 |
5.369 |
1.585 |
4.846 |
290 |
-523 |
-233 |
Gerealiseerd resultaat |
33.759 |
19.999 |
33.807 |
19.807 |
33.937 |
19.643 |
-130 |
-164 |
-295 |
Verschillen ten opzichte van de begroting inclusief begrotingswijzigingen (bedragen x € 1.000)
- = nadeel / + = voordeel |
Lasten |
Baten |
Saldo baten en lasten |
Storting reserve |
Onttrekking reserve |
Gerealiseerd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Burgemeester en Wethouders |
-547 |
4 |
-543 |
-1 |
|
-544 |
Functionele commissies |
37 |
5 |
41 |
|
|
41 |
Beeldvorming en samenwerking |
132 |
3 |
135 |
|
|
135 |
Voorlichting |
27 |
|
27 |
|
|
27 |
Communicatieprojecten |
22 |
|
22 |
|
|
22 |
Directie |
-20 |
1 |
-19 |
|
|
-19 |
Kaders ontwikkelen en implem. |
29 |
7 |
36 |
|
|
36 |
Beleidscyclus |
69 |
|
69 |
|
-16 |
53 |
Onderst.bestuurlijk proces |
997 |
|
997 |
|
-736 |
261 |
Organisatie-ontwikkeling |
-138 |
38 |
-100 |
-32 |
|
-131 |
Saldi kostenplaatsen |
-204 |
451 |
247 |
-67 |
-187 |
-7 |
Werken voor derden |
-42 |
49 |
8 |
|
|
8 |
Kabinetszaken |
-8 |
|
-8 |
|
|
-8 |
Reisdocumenten |
-304 |
274 |
-30 |
|
|
-30 |
Rijbewijzen/eigen verklaringen |
42 |
-183 |
-141 |
|
141 |
|
Naturalisatie |
11 |
-2 |
9 |
|
|
9 |
Verklaringen |
28 |
-44 |
-15 |
|
|
-15 |
Burgerlijke stand |
3 |
-15 |
-12 |
|
|
-12 |
Verkiezingen |
-352 |
1 |
-351 |
358 |
169 |
176 |
Begravingen |
-71 |
-67 |
-138 |
32 |
106 |
|
Info-centrum gemeente |
|
2 |
2 |
|
|
2 |
Overige publ. dienstverlening |
|
3 |
3 |
|
|
3 |
Bouw |
-155 |
-167 |
-322 |
|
|
-322 |
Geo-informatie |
21 |
|
21 |
|
|
21 |
Totaal |
-420 |
359 |
-62 |
290 |
-523 |
-295 |
Financiële verantwoording
Analyse afwijkingen > € 50.000 tussen begroting na wijziging en programmarekening 2014
Product | afwijking | I/D | Analyse |
Burgemeester en Wethouders | -544 | I | De pensioenpolissen zijn ondergebracht bij Loyalis. Op basis van de laatste berekening van Loyalis blijkt dat de stand per 1 januari 2015 een negatief beeld geeft. Door een behoorlijke verlaging van de gehanteerde rekenrente ontstaat er een tekort in de voorziening. Er zal hierdoor een extra bedrag € 595.000 gestort moeten worden in de pensioenvoorziening. Dit veroorzaakt voor het grootste deel het tekort op dit onderdeel. |
Beeldvorming & Samenwerking | +135 | I | Aan de ene kant zijn er in 2014 minder kosten gemaakt voor beeldvorming en samenwerking, terwijl anderzijds incidenteel extra budget is toegekend voor de huldigingen van de Olympische schaatskampioenen en (bekerwinnaar) PEC Zwolle. De kosten voor de Dialoog met de stad zijn aanmerkelijk teruggebracht omdat voor een andere werkvorm is gekozen, namelijk twee Dagen van de Verbinding in plaats van een Week van de Verbinding. Er zijn minder ontvangsten georganiseerd voor nieuwe inwoners, omdat de aanwas van nieuwe Zwollenaren en daarmee ook de animo voor ontvangsten vorig jaar achter is gebleven. Met het oog op de voorgenomen vernieuwing van ons relatiegeschenkenpakket zijn er in 2014 weinig nieuwe relatiegeschenken aangeschaft. De vernieuwing krijgt in 2015 verder vorm. |
Ondersteuning bestuurlijk proces | +261 | I | De budgetten die beschikbaar zijn gesteld t.b.v. de bezuinigingsoperatie, na aftrek van de gemaakte kosten in 2014, deels doorgeschoven, via de reserve NUTW, naar het jaar 2015 (+162). Het budget voor Duurzaamheid is o.b.v. de ingezette activiteiten niet volledig |
Organisatieontwikkeling | -131 | I | De uitzendbureau staffelkorting wordt niet meer verkregen. In 2010 is de |
Saldi kostenplaatsen | -7 | I | Via het product saldi kostenplaatsen wordt het bedrijfsvoeringsresultaat verantwoord. Het resultaat bestaat uit vele mee- en tegenvallers op de diverse afdelingen van de organisatie. Per saldo resulterend in een voordelig resultaat van € 247.000. Na verrekening van de voor- en nadelen met de bedrijfsvoeringsreserve van de eenheden resteert een nadeel van € 7.000. |
Reisdocumenten | -30 | I | Doordat het rijk de geldigheidsduur van reisdocumenten voor personen ouder dan 18 jaar heeft verlengd van 5 naar 10 jaar zijn de rijksleges ook sterk verhoogd. Hierdoor stijgen onze inkomsten, maar ook onze afdrachten. Het uiteindelijke resultaat wordt veroorzaakt door een iets lager aantal afgegeven reisdocumenten |
Rijbewijzen | - | I | Door maximering van de leges rijbewijzen ontstaat er een nadeel op leges die gedekt wordt door een onttrekking aan de reserve rijbewijzen |
Verkiezingen | 176 | I | De bijdrage die gemeenten ontvangen voor het organiseren van de Waterschapsverkiezingen, voor Zwolle € 176.000, was voor 2014 begroot maar komt in 2015 beschikbaar en is daarom in 2014 niet gestort in de reserve verkiezingen. Hierdoor ontstaat hier een voordeel van € 176.000 en bij het programma financiering en algemene dekkingsmiddelen een nadeel van € 176.000. De hogere kosten worden veroorzaakt doordat er in 2014 twee verkiezingen zijn geweest. Deze kosten worden gedekt door een bedrag te onttrekken aan de reserve verkiezingen |
Begraven | - | I | Ook dit jaar laat de wet op de lijkbezorging hogere kosten zien. Bij het onderdeel lijkschouw staan hier geen inkomsten tegenover. Een gedeelte van de leges zijn conform afspraak gebruikt om de investering in de Chinese begraafplaats te dekken. Hierdoor ontstaat er een nadeel op de leges. Beide nadelen worden gedekt door een onttrekking te doen aan de reserve begraven. |
Bouwvergunningen | -322 | I/D | Bij advisering ruimtelijke adviezen is er een overschrijding van de kosten (€ 121.000) die nagenoeg volledig gedekt wordt door meer inkomsten (€ 117.000). Hierdoor nemen de kosten en inkomsten bij Bouw toe. Als we dit onderdeel niet meenemen blijft er een nadeel over op leges en kosten door het uitbetalen van twee schadevergoedingen. |
Bedragen x € 1.000
De genoemde verschillen passen binnen de door de raad vastgestelde beleidskaders.
I = incidenteel verschil, D = verschil met doorwerking naar latere jaren (structureel of meerjarig incidenteel)
- = nadeel, + = voordeel
Overzicht restant investeringskredieten:
Project . | krediet | nieuw | besteding | restant | dekking | ||
1-1-2014 | krediet | 2014 | krediet | derden | res./voorz. | expl.rek. | |
Bestuur | |||||||
ICT projecten (MPI) | 1.230 | 2.258 | 2.452 | 1.036 | 177 | 859 | |
correctie 2013 MPI | 100 | afgesloten | |||||
Registratie niet-ingezetenen (RNI) | 50 | afgesloten | |||||
projecten Services | 192 | -4 | 196 | 196 | |||
AFM:Het Nieuwe Werken | 5.583 | 800 | 3.322 | 3.061 | 3.061 | ||
Ontwikkelvermogen OW meerjarig inc. | 115 | 30 | 108 | 37 | -12 | 49 | |
Veranderplannen | 210 | -92 | 1 | 117 | 117 | ||
Stadhuis en Stadskantoor Duurzaamh. | 1.586 | 1.046 | 540 | 540 | |||
Stadskantoor verv./upgrade installaties | 0 | 1.370 | 1.370 | 1.370 | |||
9.066 | 4.366 | 6.925 | 6.357 | -12 | 343 | 6.026 | |
Dienstverlening | |||||||
Masterplan Kranenburg | 426 | 46 | 380 | -22 | 402 | ||
Uitbreiding Kranenburg | 154 | 154 | 154 | ||||
Restauratie Algemene begraafplaats | 20 | 1 | 19 | 19 | |||
Chinese begraafplaats | 609 | 71 | 538 | 10 | 528 | ||
Wagenpark | 0 | 522 | 522 | 522 | |||
1.209 | 522 | 118 | 1.613 | -12 | 19 | 1.606 | |
10.275 | 4.888 | 7.043 | 7.970 | -24 | 362 | 7.632 |
Specificatie nieuwe krediet:
Project | Bedrag | Besluit | Toelichting |
ICT projecten | 2.158 | MPI | |
AFM:Het Nieuwe Werken | 800 | Rb. 2-12-2013 | herinrichting SK en SH |
Ontwikkelvermogen OW meerjarig inc. | 30 | correctie jaarrekening 2013 | |
Veranderplannen | -92 | correctie jaarrekening 2014 | |
Stadskantoor verv./upgrade installaties | 1.370 | Rb. 3-2-2014 | |
correctie wagenpark 2013 | 254 | Begroting 2013 | vervangingsinvesteringen |
Wagenpark | 268 | Begroting 2014 | vervangingsinvesteringen |
4.788 |
Specificatie afgesloten krediet:
Project | Bedrag |
Registratie niet-ingezetenen (RNI) | 50 |
correctie 2013 MPI | 100 |
150 |
Verantwoording (alle restantkredieten ouder dan 3 jaar en belangrijke restant kredieten korter dan 3 jaar)
ICT Projecten (MPI)
Afgeronde projecten: per saldo € 165.000
De projecten Windows en Office, HNW, Stukkenstroom, I-Nup, Sepa, E-loket 2014, Upgrade Lias, Opleidingsadministratie, Begroting in beeld, Transitie RIS en Thin clients zijn opgeleverd en in gebruik genomen.
Per saldo was er een overschot op de opgeleverde projecten van € 165.000 op een totaal investeringsvolume van
ongeveer € 1,5 mln.
Doorlopende projecten: - € 400.000
Het lopende programma Digitalisering is deels vertraagd. Daarnaast is de doelstelling herijkt, naar verwachting is
€ 400.000 extra budget nodig. De projecten BGT Bor, Vastgoedmanagement, Pachtbeheer, Website en intranet, VVI, Beheer panden en telefonie zijn vertraagd t.o.v. de oorspronkelijke planning maar zullen naar verwachting in 2015 gereed komen met uitzondering van het project Digitalisering, dit project zal waarschijnlijk in 2016 afgerond worden.
Financiële structuur lasten en baten bestaand beleid (x € 1.000)