Vastgestelde begroting 2014 |
Begroting t/m raad 15-12-2014 |
Rekening 2014 |
Te verklaren verschil t.o.v. begroting 15-12-2014 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Saldo |
|
Saldo van lasten en baten |
43.759 |
3.664 |
44.147 |
4.628 |
43.090 |
4.759 |
1.057 |
131 |
1.188 |
Reservemutaties |
|
992 |
120 |
2.083 |
170 |
2.052 |
-50 |
-31 |
-81 |
Gerealiseerd resultaat |
43.759 |
4.656 |
44.267 |
6.711 |
43.260 |
6.812 |
1.007 |
100 |
1.107 |
Verschillen ten opzichte van de begroting inclusief begrotingswijzigingen (bedragen x € 1.000)
- = nadeel / + = voordeel |
Lasten |
Baten |
Saldo baten en lasten |
Storting reserve |
Onttrekking reserve |
Gerealiseerd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Gezondheidsbeleid |
210 |
-6 |
204 |
-50 |
|
154 |
Geldlening. vm Zandhove-Sophia |
|
-4 |
-4 |
|
|
-4 |
Vervoersvoorzieningen |
121 |
22 |
143 |
|
|
143 |
Woonvoorzieningen WVG |
-131 |
3 |
-128 |
|
|
-128 |
Externe advisering |
-2 |
|
-2 |
|
|
-2 |
Gehandicapten parkeerkaarten |
5 |
|
5 |
|
|
5 |
Rolstoelen |
-36 |
71 |
35 |
|
|
35 |
Gehandicaptenbeleid |
66 |
-54 |
12 |
|
|
12 |
Huishuidelijke hulp |
336 |
100 |
435 |
|
|
435 |
Algemeen maatschappelijk werk |
98 |
|
98 |
|
|
98 |
Beleid meervoud. problematiek |
-13 |
|
-13 |
|
34 |
21 |
Maatsch.opvang/Verslavingsbel. |
404 |
|
404 |
|
-65 |
339 |
Totaal |
1.057 |
131 |
1.188 |
-50 |
-31 |
1.107 |
Financiële verantwoording
Analyse afwijkingen > € 50.000 tussen begroting na wijziging en programmarekening 2014
Product | afwijking | I/D | Analyse | ||
Gezondheidsbeleid Vervoersvoorziening | + 194 +143 | I/S S | Het voordeel ontstaat onder andere door een hogere teruggaaf van het BTW compensatiefonds van de GGD GR dan begroot. De definitieve teruggaaf is pas bekend in januari van het jaar t+1. Reden dat dit dan ook niet eerder is opgenomen in de berap, het blijkt wel dat er de afgelopen jaren een voordeel ten opzichte van de begrote bedragen ontstaat op het BTW compensatiefonds. Daarnaast zijn werkzaamheden op het gebied van gezondheid ouderen en monitoring niet opgestart in 2014, dit omdat ze per 2015 onderdeel van de bezuiniging zijn. Ook het niet benutten van incidentele gelden voor de zichtbare schakel door Buurtzorg vanwege het ontbreken van capaciteit bij Buurtzorg geeft een afwijking op de lasten. Deze gelden zijn gereserveerd om in 2015 te benutten voor verbinding van zorg en welzijn. Het voordeel op de vervoersvoorzieningen komt vanwege het voordelig uitvallen van de nieuwe aanbesteding. In de loop van 2015 zal bepaald worden of het voordeel ingezet kan worden vanwege kortingen binnen het sociaal domein. | ||
Woonvoorziening | -128 | I | Het nadeel op de lasten komt vanwege een aantal grote aanvragen die nog zijn geweest na de 2e berap. | ||
Rolstoelen | +35 | I | Het voordeel op de baten komt vanwege de incidentele verkoop van een aantal rolstoelen. | ||
Gehandicaptenbeleid | +12 | I | De afwijking ontstaat als gevolg van werkelijk lagere provinciale baten als lagere uitgaven voor het project de Zevenmijlslaars voor Awbz-decentralisatie in 2014. het project loopt tot 1 maart 2015 en de restant gelden worden dan naar verwachting benut. | ||
Huishoudelijke hulp | +435 | S | De afwijking in de lasten en baten betref hogere inkomsten voor eigen bijdrage en lagere uitgaven voor WMO verstrekkingen.Bij de 2e berap is dit niet gemeld vanwege het prognosticeren van het totale resultaat op de individuele verstrekkingen van de WMO. Het is dan nog niet mogelijk om te bepalen welke eventuele grote woningaanpassingen of rolstoel aanvragen er zullen zijn. De lagere verstrekkingen voor hulp in het huishouden liggen in lijn met de invoering van keukentafel gesprekken, welke preventief werken en alternatieve oplossingen stimuleren. In sommige situaties leiden deze tot hogere verstrekking vanwege het signalerende karakter van het gesprek.Het behalen van dit voordelig effect is noodzakelijk aangezien de budgetten voor huishoudelijke hulp de aankomende jaren veder naar beneden worden bijgesteld. Het voordeel op de eigen bijdrage ontstaat voornamelijk vanwege een hogere werkelijke bijdrage uit 2013 dan bij de jaarrekening 2013 opgenomen als nog te ontvangen. | ||
Algemeen maatschappelijk werk | +98 | I | Deze afwijking is het gevolg van een terugvordering van een subsidie aan de Kern uit oude jaren. De Kern heeft in 2012 en 2013 voor een aantal projecten subsidie ontvangen. Dit betroffen de volgende projecten 2e lijns ambulante hulpverlening, ondersteuning van ontregelde gezinnen en de inzet van een gezinscoach echter uit de verantwoording van de Kern blijkt dat de projecten niet zijn uitgevoerd en dat de subsidie derhalve is teruggevorderd. | ||
| +339 | I | Het voordeel ontstaat vanwege minder uitgaven voor nazorg ex gedetineerd en huisvesting bijzondere doelgroepen, het stopzetten van het project Tactory en het daarmee terugontvangen van het beschikbaar gestelde voorschot voor dit project. De restant gelden huisvesting bijzondere doelgroepen zijn gereserveerd . |
Bedragen x € 1.000
De genoemde verschillen passen binnen de door de raad vastgestelde beleidskaders.
I = incidenteel verschil, D = verschil met doorwerking naar latere jaren (structureel of meerjarig incidenteel)
- = nadeel, + = voordeel
Overzicht restant investeringskredieten:
Project . | krediet | nieuw | besteding | restant | dekking | ||
1-1-2014 | krediet | 2014 | krediet | derden | res./voorz. | expl.rek. | |
Zwolle gezonde stad | 13 | afgesloten | |||||
Roelenweg Oost | 1.220 | 245 | 15 | 1.450 | 1.025 | 425 | |
IMG - Innovatie in de zorg | 106 | -13 | afgesloten | ||||
IMG - pilot Palestrinalaan | 155 | -14 | afgesloten | ||||
Invoer kst.dec.uitk.AWBZ&JZ | 407 | 2.005 | 2.620 | afgesloten | |||
Onderzoek netwerkonderst. buurt-wijk | 0 | 214 | 214 | 214 | |||
1.901 | 2.464 | 2.608 | 1.664 | 1.239 | 425 | 0 |
Specificatie nieuwe krediet:
Project | Bedrag | Besluit | Toelichting |
Roelenweg Oost | 245 | Rb. 3-2-2014 | aanv.krediet |
invoer kst.dec.uitk.AWBZ&JZ | 551 | Inc.nw.bel. | budget implementatie sociaal domein |
invoer kst.dec.uitk.AWBZ&JZ | 149 | overheveling implementatiebudget | |
invoer kst.dec.uitk.AWBZ&JZ | 700 | Rb. 12-5-2014 | organisatiekosten sociaal domein |
invoer kst.dec.uitk.AWBZ&JZ | 150 | Berap 2014-2 | impl.krediet backoffice/ict |
invoer kst.dec.uitk.AWBZ&JZ | 455 | BW 19-9-2014 | inzet reg.transitiebudget |
Onderzoek netwerkonderst. buurt-wijk | 214 | BW 30-9-2014 | |
2.464 |
Specificatie afgesloten krediet:
Project | Bedrag |
Zwolle Gezonde Stad | 13 |
IMG- Innovatie in de Zorg | 119 |
IMG - Pilot Palestrinalaan | 169 |
Invoer kst.dec.uitk.AWBZ&JZ | -208 |
93 |
Verantwoording (alle restantkredieten ouder dan 3 jaar en belangrijke restant kredieten korter dan 3 jaar)
Het krediet Roelenweg Oost beoogd de realisatie van studentenhuisvesting en een zorgcluster met bijbehorende parkeervoorzieningen. Een belangrijk deel van de voorzieningen zijn reeds gerealiseerd. In 2015 zal de administratieve afhandeling plaatsvinden van de ‘ontwikkel en realisatieovereenkomst Burgemeester Roelenweg Zwolle’ met Volkwessels bouw & Vastgoedontwikkeling BV en afwikkeling van de IMG-subsidie van de provincie Overijssel.
Financiële structuur lasten en baten bestaand beleid (x € 1.000)