Vastgestelde begroting 2014 |
Begroting t/m raad 15-12-2014 |
Rekening 2014 |
Te verklaren verschil t.o.v. begroting 15-12-2014 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Saldo |
|
Saldo van lasten en baten |
2.325 |
|
10.530 |
7.743 |
10.140 |
7.809 |
390 |
66 |
455 |
Reservemutaties |
451 |
327 |
451 |
645 |
1.507 |
1.201 |
-1.056 |
557 |
-500 |
Gerealiseerd resultaat |
2.776 |
327 |
10.981 |
8.388 |
11.647 |
9.010 |
-667 |
622 |
-44 |
Verschillen ten opzichte van de begroting inclusief begrotingswijzigingen (bedragen x € 1.000)
- = nadeel / + = voordeel |
Lasten |
Baten |
Saldo baten en lasten |
Storting reserve |
Onttrekking reserve |
Gerealiseerd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Visies, prog. en projecten |
318 |
|
318 |
-903 |
585 |
|
Ruimtelijke kaders |
-14 |
49 |
36 |
-44 |
-5 |
-13 |
Monumentenzorg |
103 |
16 |
119 |
-109 |
-23 |
-13 |
Archeologie |
-18 |
|
-18 |
|
|
-18 |
Totaal |
390 |
66 |
455 |
-1.056 |
557 |
-44 |
Financiële verantwoording
Analyse afwijkingen > € 50.000 tussen begroting na wijziging en programmarekening 2014
Product | afwijking | I/D | Analyse |
Visie, progr. en projecten | 0 | I | Niet alle projecten zijn eind 2014 gerealiseerd (+318). Deze middelen zijn gedoteerd aan de reserve Nog uit te voeren werken (-318). In de reserve ISV zijn middelen gereserveerd inzake het project Binnenstad. Deze middelen uit ISV (+ 585) zijn overgeheveld naar de reserve Nog uit te voeren werken (- 585). |
Monumentenzorg | -13 | I | Dit zijn voornamelijk lagere uitgaven i.v.m. openstaande verplichtingen en nog |
Bedragen x € 1.000
De genoemde verschillen passen binnen de door de raad vastgestelde beleidskaders.
I = incidenteel verschil, D = verschil met doorwerking naar latere jaren (structureel of meerjarig incidenteel)
- = nadeel, + = voordeel
Overzicht restant investeringskredieten:
Project . | krediet | nieuw | besteding | restant | dekking | ||
1-1-2014 | krediet | 2014 | krediet | derden | res./voorz. | expl.rek. | |
Monumenten | |||||||
Excessieve uitgaven archeologie | 41 | 3 | 38 | 38 | |||
Subsidies Monumenten ISV | -20 | 19 | -39 | -39 | |||
21 | 0 | 22 | -1 | 0 | -1 | 0 | |
Visies, programma's en projecten | |||||||
Spoorzone Fase 2 | 2.220 | 1.009 | 1.211 | 1.211 | |||
Spoorzone Uitvoering | 1.454 | 98.543 | 4.630 | 95.367 | 50.367 | 8.770 | 36.230 |
Binnenstad | 1.659 | 1.614 | 698 | 2.575 | 1.461 | 1.069 | 45 |
Herontwikkeling loc. Weezenlanden | 50 | 340 | 70 | 320 | 136 | 184 | |
Deltaprogramma | 105 | 76 | 29 | 29 | |||
Plankosten uitbreidingslocaties | 51 | afgesloten | |||||
N 340 / Vechtcorridor | -14 | -14 | -14 | ||||
Diezerpoort sociaal (naar progr.leefbaarh.) | 628 | -628 | 0 | ||||
Diezerpoort fysiek | 2.526 | 13 | 418 | 2.121 | 2.121 | ||
Herontwikkeling Bachlaan-west | 9 | 20 | -11 | -11 | |||
Polymer Science Park | 8 | -1 | 9 | 9 | |||
Uitvoeringsprogramma Structuurplan | -5 | afgesloten | |||||
Kunstroute Tunnel-Binnenstad | 723 | 94 | 629 | 629 | |||
Winkelcentrum Stadshagen | 10 | naar GREX | |||||
Concentratie Rijkshuisvesting | 25 | 3 | 22 | 22 | |||
Kermisexploitatie Locatievoorstel | 156 | -12 | 28 | 116 | 116 | ||
Beeldengroep v.d. Capellen | 200 | 200 | 200 | ||||
Verkenning EO Wijers | 0 | 10 | 18 | -8 | -8 | ||
Structuurvisie VCN fase 1 | 0 | 6.566 | 405 | 6.161 | 1.093 | 5.068 | |
Spooraanpassing Zwolle Herfte | 0 | 10 | 12 | -2 | -2 | ||
Ontwikkeling Dijkstraat-Friesewal | 0 | 5 | 5 | 5 | |||
Herontwikkeling Russenweg e.o. | 0 | 45 | 33 | 12 | 12 | ||
Gebiedsontwikkeling Ijssel-Vechtdelta | 0 | 2.649 | 605 | 2.044 | 2.044 | ||
Hoogwaterbeschermingsprogramma | 0 | 35 | 1 | 34 | 34 | ||
Structuurvisie plan van aanpak | 0 | 100 | 0 | 100 | 100 | ||
Strategische Verkenning Stilohal e.o. | 0 | 20 | 1 | 19 | 19 | ||
9.805 | 109.310 | 8.120 | 110.939 | 55.925 | 18.739 | 36.275 | |
Ruimtelijke kaders | |||||||
Bestemmingsplannen Buitengebied PPN | 147 | 72 | 75 | 75 | |||
Bestemmingsplannen Algemeen | 6 | 6 | 6 | ||||
Bestemmingsplannen ZOO | 311 | 88 | 223 | 223 | |||
Bescherming Krekenbuurt | 15 | 1 | 14 | 14 | |||
Ruimtelijke initiatieven Buitengebied | 26 | 4 | 22 | 22 | |||
505 | 0 | 165 | 340 | 28 | 312 | 0 | |
10.331 | 109.310 | 8.307 | 111.278 | 55.953 | 19.050 | 36.275 |
Specificatie nieuwe krediet:
Project | Bedrag | Besluit | Toelichting |
Spoorzone Uitvoering | 92.990 | Rb. 30-9-2013 | |
Spoorzone Uitvoering | 6.560 | Rb. 17-2-2014 | reizigerstunnel |
Spoorzone Uitvoering | -1.000 | Berap 2014-2 | |
Spoorzone Uitvoering | -7 | correctie jaarrekening 2013 | |
Binnenstad | 200 | PPN 13-16 | plankosten |
Binnenstad | 755 | Rb. 14-10-2013 | Oude Vismarkt-Koningsplein |
Binnenstad | 90 | Rb. 9-9-2014 | 3e fase Fietsparkeren |
Binnenstad | 534 | Rb. 15-12-2014 | Melkmarkt |
Binnenstad | 35 | BW 16-12-2014 | Grote Kerk |
Herontwikkeling loc. Weezenlanden | 285 | Rb. 22-4-2014 | project W'landen |
Herontwikkeling loc. Weezenlanden | 55 | BW 3-11-2014 | Delta Wonen |
Overheveling Diezerpoort van programma 5 naar 6 | -628 | Berap 2013-2 | |
Diezerpoort fysiek | 13 | 2013 | correctie |
Kermisexploitatie Locatievoorstel | -12 | correctie jaarrekening 2013 | |
Verkenning EO Wijers | 10 | BW 17-12-2013 | |
Structuurvisie VCN fase 1 | 6.486 | Rb. 10-3-2014 | Vechtcorridor Noord |
Structuurvisie VCN fase 1 | 80 | BW28-10-2014 | Kromme Kolk |
Spooraanpassing Zwolle Herfte | 10 | BW 25-3-2014 | |
Ontwikkeling Dijkstraat-Friesewal | 5 | BW 15-4-2014 | |
Herontwikkeling Russenweg e.o. | 45 | BW 13-5-2014 | |
Gebiedsontwikkeling Ijssel-Vechtdelta | 544 | Rb. 10-1-2014 | HOV doorstroomassen |
Gebiedsontwikkeling Ijssel-Vechtdelta | 2.105 | Rb. 16-6-2014 | uitvoeringsprogramma IJVD |
Hoogwaterbeschermingsprogramma | 35 | BW16-12-2014 | Meekoppelkansen |
Structuurvisie | 100 | BW16-12-2014 | plan van aanpak |
Strat.verkenning Stilohal e.o. | 20 | BW 1-7-2014 | |
109.310 |
Specificatie afgesloten krediet:
Project | Bedrag |
Plankosten uitbreidingslocaties | 51 |
Uitvoeringsprogramma Structuurplan | -5 |
Winkelcentrum Stadshagen (naar GREX) | 10 |
56 |
Verantwoording (alle restantkredieten ouder dan 3 jaar en belangrijke restant kredieten korter dan 3 jaar)
Spoorzone, 2e fase
Dit deel van het totale project Spoorzone is, op het onderdeel Reizigerstunnel na, afgesloten.
Spoorzone, Uitvoering
Dit onderdeel van het project Spoorzone is in 2013 in uitvoering genomen.
Binnenstad
Het herontwikkelen van de Bankenlocatie Melkmarkt is vertraagd. Reden is dat contractvorming langer heeft geduurd.
Inmiddels is het project in volle gang.
Het afronden van ontwerp voor het Gasthuisplein en voorbereiden van de uitvoering is vertraagd. Visievorming heeft langer geduurd dan voorzien.
Herontwikkeling Locatie Weezenlanden
Dit project is in uitvoering.
Deltaprogramma
Dit project is een meerjarig project. Komende jaren zullen nieuwe projecten uitgevoerd gaan worden waar we subsidie voor krijgen.
Diezerpoort Fysiek
In de Diezerpoort wordt gewerkt vanuit het principe van natuurlijke wijkvernieuwing met als uitgangspunt aan te sluiten bij de dynamiek en ontwikkelkracht van de wijk.
Door de corporaties wordt woningverbetering gerealiseerd door een combinatie van renovatie, sloop en nieuwbouw met behoud van het specifieke karakter en kracht van de wijk zoals ruimte, licht en lucht. De gemeente ondersteunt dit proces in de aanpak van het openbaar gebied en voorzieningen. Gerealiseerd periode 2013/2014: openbare ruimte/verlichting Pieter Steynstraat I t/mIV; openbare ruimte Geert Grote I en II, en Simon van Slingelandtplein.
Kermisexploitatie locatievoorstel
Dit project is in uitvoering.
Kunstroute Tunnel-Binnenstad
Dit project is nog in uitvoering.
Structuurvisie VCN fase 1
Dit project is in 2014 aangevangen.
Gebiedsontwikkeling Ijssel-Vechtdelta
Met dit project is in 2014 een start gemaakt.
Bestemmingsplannen ZOO
Dit project is in uitvoering.
Bestemmingsplannen buitengebied
Dit project is in uitvoering.
Excessieve opgravingen
Eenmalig beschikbaar gesteld vanwege de wettelijke regeling dat archeologische kosten van bodemverstoringen voor rekening van de gemeente komen wanneer deze redelijkerwijs niet of niet geheel ten laste van de veroorzaker behoren te blijven (excessieve kosten). Bij het vaststellen van het archeologiebeleid is besloten om incidenteel middelen beschikbaar te stellen waaruit de excessieve kosten kunnen worden voldaan conform de Regeling Excessieve Opgravingskosten Zwolle. Daarmee wordt o.a. voorkomen dat ad hoc een beroep op de algemene middelen wordt gedaan en (bouw)plannen onnodig lang worden vertraagd.
Subsidies Monumenten ISV
Tot 2010 werden de monumentensubsidies gedekt uit het ISV. Per 2010 worden deze subsidie gedekt uit de toekenning structureel nieuw beleid 2010 ad € 40.000.
Financiële structuur lasten en baten bestaand beleid (x € 1.000)