Vastgestelde begroting 2014 |
Begroting t/m raad 15-12-2014 |
Rekening 2014 |
Te verklaren verschil t.o.v. begroting 15-12-2014 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Saldo |
|
Saldo van lasten en baten |
2.735 |
187.836 |
2.614 |
187.596 |
2.811 |
186.877 |
-197 |
-720 |
-917 |
Reservemutaties |
15.083 |
1.237 |
25.767 |
12.426 |
25.351 |
16.350 |
416 |
3.924 |
4.339 |
Gerealiseerd resultaat |
17.818 |
189.074 |
28.382 |
200.022 |
28.163 |
203.226 |
219 |
3.204 |
3.423 |
Verschillen ten opzichte van de begroting inclusief begrotingswijzigingen (bedragen x € 1.000)
- = nadeel / + = voordeel |
Lasten |
Baten |
Saldo baten en lasten |
Storting reserve |
Onttrekking reserve |
Gerealiseerd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Uitkering gemeentefonds |
|
18 |
18 |
|
|
18 |
Reserve verrekeningen |
|
|
|
|
3.924 |
3.924 |
Uitvoering wet W.O.Z. |
-115 |
1 |
-115 |
|
|
-115 |
Bel.OZB,precario, toeristenbel |
|
-220 |
-220 |
|
|
-220 |
Invordering |
-59 |
|
-59 |
|
|
-59 |
Deelnemingen algemeen |
|
-11 |
-11 |
|
|
-11 |
Overige financiering |
2 |
-346 |
-345 |
|
|
-345 |
Renteverrekening reserves |
|
|
|
416 |
|
416 |
Stelposten |
-361 |
-162 |
-524 |
|
|
-524 |
Onvoorziene uitgaven inc./str |
337 |
|
337 |
|
|
337 |
Totaal |
-197 |
-720 |
-917 |
416 |
3.924 |
3.423 |
Financiële verantwoording
Analyse afwijkingen > € 50.000 tussen begroting na wijziging en programmarekening 2014
Product | afwijking | I/D | Analyse | ||||
Reserve verrekeningen | 3.924 | I | Betreft een hogere onttrekking aan de algemene concernreserve dan geraamd i.v.m. het resultaat Vastgoed | ||||
Uitvoering wet WOZ | -115 | I/D | Het nadeel wordt veroorzaakt doordat de vergoeding proceskosten bij GBLT veel hoger was dan begroot (€ 156.000). Ook de bijdrage aan GBLT valt iets negatief uit (€ 33.000). Dit wordt veroorzaakt door hogere inningskosten. Hier staat tegenover een voordeel op doorschuif BTW van GBLT (€ 47.000). Ook de kosten oude belastingjaren laat een voordeel zien (€ 27.000) | ||||
Zie ook toelichting bij beleid over regelgeving vergoeding proceskosten. | |||||||
Bel. OZB, precario, toeristenbelasting | -220 | I | Het nadeel wordt veroorzaakt doordat in enkele bezwaarprocedures uitspraak is gedaan of de verwachting is dat n.a.v. recente jurisprudentie meerjarig de WOZ waarde verlaagd dient te worden van enkele grote objecten. Het belastingjaar 2014 laat een voordeel zien. | ||||
Invordering | -59 | I/D | We merken nog steeds dat het economisch nog niet goed gaat in Nederland. Ondanks de eerste positieve geluiden is het bedrag dat niet ingevorderd kan worden door faillissement en schuldsanering hoger dan begroot. | ||||
Overige financiering/ | -345 | I | Deze twee posten moeten in combinatie met elkaar gezien worden en leiden tot een positief treasuryresultaat van € 71.000. Het belangrijkste feit is dat de rente lager was. | ||||
renteverrekening reserves | 416 | ||||||
Stelposten | -524 | I | Het nadeel op de stelposten wordt grotendeels gecompenseerd door voordelen op andere programma’s. De onder de baten genoemde € 162.000 betreft een eenmalig tekort op de bedrijfsvoeringbezuiniging en wordt gedekt via het implementatiebudget (programma 16). Onder de lastenkant is een bijdrage in de kosten van de waterschapverkiezingen geraamd, deze kosten worden in 2015 gemaakt (programma 16). | ||||
Onvoorziene uitgaven | 337 | I | Het beroep op de post onvoorzien (begroot op € 0,5 mln.) is beperkt gebleven tot ruim € 0,1 mln. (voor een specificatie verwijzen wij naar het afzonderlijk overzicht in paragraaf 3.5). |
Bedragen x € 1.000
De genoemde verschillen passen binnen de door de raad vastgestelde beleidskaders.
I = incidenteel verschil, D = verschil met doorwerking naar latere jaren (structureel of meerjarig incidenteel)
- = nadeel, + = voordeel
Financiële structuur lasten en baten bestaand beleid (x € 1.000)