Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||
Een geslaagde schoolloopbaan voor alle kinderen en jongeren, zodat ze hun mogelijkheden zoveel mogelijk benutten en hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten. | ||
Streefdoel/indicator | ||
Het voorkomen en verminderen van onderwijsachterstanden. In 2013 e.v. neemt 100% van de doelgroepkinderen (zie a). deel aan voorzieningen. Doelgroepkinderen scoren eind groep 2 gemiddeld op landelijk niveau. | ||
Nulsituatie | Norm van 2014 | Wat is in 2014 gerealiseerd |
% bereik doelgroeppeuters Doelgroepkinderen scoren eind groep 2 gemiddeld op landelijk niveau: nulmeting in november 2013. | 100%. Doelgroepkinderen scoren eind groep 2 gemiddeld op landelijk niveau. | 226 kinderen hebben deelgenomen aan een VVE programma op een VVE peuterspeelzaal of VVE kinderdagverblijf (zie a) Doelgroepkinderen lopen eind groep 2 ongeveer 3 maanden achter op het gemiddelde qua taalniveau. |
Streefdoel/indicator | ||
De kwaliteit van peuterspeelzalen en kinderopvanglocaties is gewaarborgd door jaarlijks de wettelijke controles door de GGD te laten uitvoeren en waar nodig handhavend op te treden. | ||
Nulsituatie | Norm van 2014 | Wat is in 2014 gerealiseerd |
2011: naleving na 1e controle: 42,5 %. | naleving na 1e controle: 75%. | 2014: naleving na 1ste controle: 61% |
Streefdoel/indicator | ||
Voor leerlingen die daarvoor op grond van de Wet Primair Onderwijs, Wet Voortgezet Onderwijs en Wet Expertise Centra in aanmerking komen, is passend vervoer (afgestemd op hun zelfredzaamheid) naar de dichtstbijzijnde school naar onderwijssoort en –richting beschikbaar. Zoveel mogelijk leerlingen gaan zelfstandig met het openbaar vervoer of de (brom)fiets naar school. | ||
Nulsituatie | Norm van 2014 | Wat is in 2014 gerealiseerd |
peildatum 31-12-2012 | Minimaal op niveau 31-12-2012. | peildatum 31-12-2014 |
Streefdoel/indicator | ||
Het voorkomen en verminderen van het aantal voortijdig schoolverlaters (zie b). Jaarlijks daalt het aantal voortijdig schoolverlaters in de regio IJsselland met 25%. Ten opzichte van vergelijkbare gemeenten zijn de behaalde resultaten in Zwolle gelijk dan wel beter. In 2015 meldt 90% van de scholen verzuim volgens vastgestelde richtlijnen. | ||
Nulsituatie | Norm van 2014 | Wat is in 2014 gerealiseerd |
aantal nieuwe vsv-ers (absoluut): | 2013 (schooljaar 2012-2013) regio IJsselland: 673. | In het schooljaar 2013/14 had de Regio IJsselland 573 nieuwe VSV’ers (1,6%). Dit is een daling van 5,4% ten opzichte van het jaar daarvoor. |
meting schooljaar 2011-2012: | 2014: | meting schooljaar 2012-2013: |
% scholen dat schoolverzuim meldt volgens richtlijnen van 2012. | 2014: minimaal 75%. | 85% meldt volgens de richtlijnen |
Streefdoel/indicator | ||
Het versterken van Zwolle als studie/studentenstad waar studenten graag willen leren, wonen, verblijven en werken. In 2015 is het aantal deelnemers aan de Bruisweken minimaal 6250. | ||
Nulsituatie | Norm van 2014 | Wat is in 2014 gerealiseerd |
aantal deelnemers Bruisweken 2012: | 2014: 6250. | Aantal deelnemers: 10.600 |
Relaties met andere programma’s
Deze doelstelling heeft een directe relatie met de programma’s 6 en 2 (sociaal medische indicatie psz/ko) en 1 (Zwolle studentenstad).
Toelichting
a. Doelgroepkinderen voor voorschoolse educatie (VVE) zijn kinderen:
- die vallen onder de gewichtenregeling basisonderwijs (opleidingsniveau ouders)
- een taalachterstand in het Nederlands hebben
- die te maken hebben met gezinsgerelateerde problemen waardoor ze onvoldoende gestimuleerd worden in hun (taal)ontwikkeling.
Gemeente zijn wettelijk verplicht om te streven naar 100% bereik van doelgroepkinderen met VVE. In de praktijk wordt 100% nooit gehaald, omdat ouders niet verplicht kunnen worden hun kinderen naar een peuterspeelzaal of kinderopvang met VVE te sturen. Het is niet te achterhalen hoeveel kinderen tussen de 2,5 en 4 jaar een VVE-indicatie hadden, waardoor het bereik niet percentueel is vast te stellen. Op basis van het aantal kinderen met een leerling-gewicht is wel een schatting te maken. Het aantal doelgroeppeuters is dan 155. Onze definitie van de doelgroep is ruimer. Toch kan gesteld worden dat het bereik goed is.
b. Een voortijdig schoolverlater is iemand tussen 12 en 23 jaar die zonder startkwalificatie het onderwijs verlaat. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo of mbo/niveau 2 of hoger.